Harish Johari – Visie
Harish Johari - de Yogi die het Westen begreep
verschenen in het “Tijdschrift voor Yoga. Nummer 4 / 2006”
hoofdstuk 2. Harish Johari's Tantrische Visie voor het Westen
Hoewel Tantra voor velen enkel doet denken aan obsceniteiten & zwarte magie, is het een belangrijke vedische traditie. Ze vertegenwoordigt immers het praktische & dagdagelijkse van deze traditie. Tantra is tegelijk een toegepaste wetenschap en een spiritueel pad.

Volgens Harish Johari is de tantrische benadering een voor de hand liggende keuze voor het Westen. Het Westen heeft immers een sterke behoefte aan “begrijpen” (i.pl.v. alleen maar “geloven”). Daarenboven is er een dringende nood aan gezonde leefgewoonten die een spiritueel leven mogelijk maken, alsook aan praktische spirituele disciplines, omdat abstracte meditatie voor velen niet mogelijk is.
Net zoals de tantrische traditie benaderde Harish Johari de volledige mens, mét zijn wereldse verlangens. Volgens de meeste spirituele scholen is het genieten van het wereldse onverenigbaar met spirituele ontwikkeling. Dit verzaken geeft vaak aanleiding tot tweestrijd en negatieve innerlijke dialogen. In het tantrische alternatief worden de wereldse en spirituele verlangens tot één geïntegreerd pad gesmeed, een pad dat voor de meeste westerlingen toegankelijker is dan het pad van volledige verzaking.
Harish’s filosofie was dan ook: “Hou je van sierraden, draag dan edelstenen die je helpen. Hou je van eten, kook dan lekker én verantwoord.”. Daarom bracht Harish een ruime waaier aan van methoden en inzichten die helpen om een natuurlijke ontvouwing van het leven terug te vinden (ayurvedisch koken & massage, chakra yoga, mantras, yantras, rituelen en het visualiseren van goden, edelsteenkunde en astrologie/numerologie). Door op een juiste manier te leven (sanatana dharma) kunnen we de wereldse én spirituele doelen verwezenlijken waarvoor we zijn geïncarneerd.

2.1. Ayurveda in het dagdagelijkse leven
Toen Harish Johari voor het eerst naar Amerika kwam in 1969, kon hij zijn ogen & oren moeilijk geloven. De mensen sliepen er een gat in de dag, aten rommel, gingen eens per week naar het toilet, wasten zich met te heet water, en nog veel meer. Als hij er de geschriften letterlijk op naging, stonden zij meer dan 20 maal met één been in het graf. Onbegrijpelijk dat ze er nog zo vriendelijk konden bijlopen!
Alras was het hem duidelijk dat deze mensen – hoewel enigszins vertrouwd met de vedische filosofie – zich in een dergelijke fysieke (wan)toestand bevonden dat zij weinig of geen spirituele vorderingen zouden kunnen maken.
Veel meditatie-oefeningen worden immers afgeraden (verboden) als men allerhande gifstoffen in het lichaam heeft opgeslagen, omdat dit ongewenste of zelfs schadelijke gevolgen kan hebben. De ayurveda kent meerdere specifieke ziektebeelden, die te wijten zijn aan het verrichten van meditaties & disciplines waartoe men fysiek niet in de juiste conditie verkeert, dwz. teveel toxines in het lichaam heeft.
Meer dan andere leraars begreep Harish in wat voor a-spirituele toestand de gemiddelde westerling zich bevond. Zijn eerste boek “Dhanwantari” (= god van de ayurveda) werd dan ook een handleiding voor een gezonde dagelijkse levenswijze. De titels van de hoofdstukken spreken dan ook voor zich: “De glorie van het opstaan”, “Baden voor vitaliteit”, “Het organisme herprogrammeren”, “Energetiseer uw lichaam door massage”, “Een nieuw begrip omtrent voeding”, “Uw nood aan inspanning”, en nog veel meer. Veel van deze hoofdstukken werkte hij later uit tot een boek.
Onvermoeibaar was hij dan ook in het ayurvedisch koken voor grote groepen leerlingen, hen voor zonsopgang uit bed te krijgen, het opzetten van vastenkuren, het introduceren van massage voor kinderen en volwassen, enz….
Meer lezen over ayurvedisch koken (klik hier)
Meer lezen over ayurvedische massage (klik hier)
Meer lezen over ayurvedisch kuren (klik hier)
2.2. Het tantrische pad doorheen vorm & geluid.
De fysieke wereld van namen & vormen wordt tot Maya (illusie), als we de Ene vergeten waardoor alles bestaat. Nochtans wordt in Tantra Yoga net gebruik gemaakt van vormen en afbeeldingen (godenbeelden, schilderijen, abstracte energetische patronen zoals yantras). Zij zijn een essentieel onderdeel van deze discipline. Door met vormen te werken stimuleert men de ene hersenhelft, door tegelijk met klank (mantra) te werken stimuleert men de andere hersenhelft. Als beide hersenhelften in één en dezelfde activiteit verbonden zijn, komt de geest tot rust, en wordt men ontvankelijk voor het goddelijke binnenin. Daar het voor beginners doorgaans niet mogelijk is om de Ene-zonder-naam-noch-vorm te bevatten, is het werken met vorm & mantra een grote hulp. Het is immers pas nadat de Kundalini Shakti het zesde chakra doorboorde, dat nirguna dhyana (ononderbroken meditatie op de vormeloze Ene) mogelijk wordt.
Harish Johari – als begiftigd kunstenaar – stimuleerde zijn leerlingen dan ook voortdurend tot het tekenen & schilderen van yantras, het schrijven van mantras, enz…


De spirituele aspirant kiest hierbij een vorm die voor hem het goddelijke voorstelt. Het kan een vlam zijn, een guru, een abstract patroon, een liefelijk beeldje van Ganesha of Lakshmi, als het maar het goddelijke voor hem vertegenwoordigt. Wanneer doorheen jarenlange sadhana & meditatie deze vorm stilaan oplost, ontstaat nirguna dhyana.
Harish Johari herhaalde steeds dat “percepts without concepts are empty and concepts without percepts are blind” (waarneming zonder begrip is leeg, concepten zonder waarneming zijn blind). Geluid en vorm zijn onafscheidelijk. De 50 klanken van het sanskriet alfabet, die ontstaan zijn uit de oerklank AUM, creëren voortdurend het Universum. Tantra onderscheidt vier stadia van geluid. In het vierde stadium (para-vak), is er geen onderscheid tussen het geluid en de vorm (het voorwerp). De vorm is inherent aan het geluid.
Meer lezen over Nada Yoga & mantra’s (klik hier)
2.3. Chakra Yoga of Kundalini Yoga
In Chakra of Kundalini Yoga mediteert men op de chakras, beginnende bij het eerste, en vervolgens stap voor stap tot het zevende chakra. De bedoeling is dat men zich op de subtiele energie-centra concentreert, en niet op fysieke plaatsen in het lichaam zoals het hart of het perineum. Dit houdt de aandacht immers op het fysieke vlak terwijl het doel net is dit vlak te overstijgen.
Yoga & Ayurveda Health Cooking SectionIn de tantrische chakra yoga, die Harish reeds van zijn vader leerde, wordt gewerkt met de kern-klanken van de chakras evenals met de visualisatie van de vormen, kleuren en godheden van elk chakra, om op die manier het bewustzijn te verheffen. Om deze visualisaties voor te bereiden, moeten de aspiranten eerst de abstracte voorstellingen van de chakras tekenen en schilderen, om die daarna gemakkelijker in de geest te kunnen reproduceren.
Hier vinden we dus de tantrische benadering terug in het tegelijk werken met klank en vorm.
Meer lezen over Chakra Yoga (klik hier)

2.4. Swara Yoga
Swara Yoga, letterlijk de yoga van de neusgaten, noemde Harish de “oude technologie van de Geest”. Swara Yoga werkt enerzijds met de ademhaling doorheen de neusgaten en het effect daarvan op de hersenhelften en de nadis, en anderzijds met de cyclus van de Maan en de vijf elementen. Swara Yoga is een soort “nadi shodhana”, afwisselend ademen door het linker en rechter neusgat, maar dan de klok rond & in overeenstemming met de ritmes van het Universum.
Voor Harish Johari zijn wij mensen geen afgescheiden entiteiten, zoals het westers individualisme ons laat geloven. Wij zijn niet alleen hecht verbonden met elkaar, met de natuur, maar ook met de Zon, de Maan & het Uitspansel (anila). Deze verbinding zet zich door tot op het fysieke vlak (pita, kapha & vata).
Swara Yoga creëert evenwicht tussen de activiteit van linker & rechter neusgat, en dus tussen Ida & Pingala (de nadis die eindigen in de resp. neusgaten). Hierdoor bereikt de sadhak een fysiek & mentaal evenwicht in overeenstemming met de kosmische krachten.
2.5. Vedische Numerologie
De Vedische Numerologie was voor Harish Johari niet alleen een manier tot zelfkennis en begrip van de eigen karmische les. Evenzeer is het een instrument om anderen te leren begrijpen met hùn karmische les. Vedische Numerologie
Numerologie is een snelle maar niet zo precieze methode als de astrologie. Vedische numerologie helpt ons de subtiele invloeden van de kosmos te begrijpen. Het is de oorspronkelijke wiskunde in veel culturen. Het is een taal voor de trillingsfrequenties in de kosmos. Het mysterie van wie we zijn en hoe we met anderen en met de wereld verbonden zijn, wordt stap voor stap kenbaar via onze intuïtie en het werken met nummers. Het helpt ons om ons beter te kunnen afstemmen op de kosmische ritmes. “Het is een eenvoudige sleutel die onze intuïtie oefent om de diepere lagen van de menselijke persoonlijkheid te doorgronden”, aldus Harish Johari.
Algemeen stelt de vedische numerologie dat we hier geïncarneerd zijn om de samskaras (patronen uit vorige levens) uit te werken en onze vibraties & bewustzijn te harmoniseren en te verfijnen. Datum, uur en tijd van onze geboorte komen dan ook precies overeen met ons vibratie-patroon en het zuiverende werk dat we hier op deze Aarde moeten verrichten. Dit is ons karma (letterlijk: ‘handeling’), ttz. dat wat we moeten aanpakken.
Vedische numerologie is geen religie, noch profetie of waarzeggerij. Met oefening en observatie leren we de waarde respecteren van dit eenvoudige systeem, gebaseerd op 9 cijfers en een nul, een weergave van de structuur & de meervoudige schoonheid van het Universum. “Numbers are the Game”.
Meer lezen over Vedische numerologie (klik hier)
